Får «secret santa» i posten

Herdis Moldøen ville skape spenning på julaften også for de voksne, og startet en tjeneste som forener ukjente gaveglade nettbrukere.

HEMMELIG AVSENDER: Operasjon Julegave forener gaveglade fremmede. Her er gaven Herdis Moldøen fikk fra den ukjente "musikknissen" i fjor. FOTO: Privat

HEMMELIG AVSENDER: Operasjon Julegave forener gaveglade fremmede. Her er gaven Herdis Moldøen fikk fra den ukjente «musikknissen». Foto: Privat

Den ligger under juletreet – midt mellom svigermors skjerf og steikepannen fra pappa som du selv har plukket ut. En liten pakke med hemmelig avsender. Hva kan det være? Og ikke minst, hvem har sendt den?

Slik kan man se for seg at julaften for de påmeldte i «Operasjon Julegave» utarter seg. Men hva er «Operasjon Julegave», og hvordan havnet denne mystiske pakken der?

Herdis Moldøen, nettutvikler og initiativtakeren bak det hele, forklarer:

«Positiv stalking»
TEkst

SPENNING: Brukerne på nettsamfunnet deler sine tanker i dagene før den 24. desember. Foto: screenshot/Operasjon Julegave

Nettsamfunnet Operasjon Julegave forener ukjente mennesker med giver – og mottakerglede til jul.

– Etter at påmeldingsfristen er ute og vi har stokket om på matrisene, får alle de påmeldte utdelt navnet på en de ikke kjenner, sier Herdis.

Deretter har man to uker på seg til å google og finne ut så mye man kan om denne personen. Hva slags person er dette? Hva slags gave vil han eller hun bli glad for å få?

– Endelig får vi brukt stalkeegenskapene våre til noe positivt! ler Herdis.

Mange brukere legger også ut hint og tips om hva slags interesser de har på nettsamfunnet, for å hjelpe sin ukjente giver.

Fikk sports-BH etter sikkerhetskontroll
SPORTS-BH OG KNIV: Herdis Moldøen ble rimelig overrasket over denne gaven fra sin hemmelige giver.

SPORTS-BH OG KNIV: Herdis Moldøen ble rimelig overrasket over denne gaven fra sin hemmelige giver. Foto: Privat

Og i tilfelle du ikke henger med i svingene her: Selv om du vet navnet på den du gir gave til, vet du ikke hvem som skal gi til deg.

Etter å ha sendt gaven, er det derfor bare å vente i spenning: Har din ukjente giver gjort det samme?

– Alle skal jo få gave, men litt av spenningen ligger i om folk kan stole på folk de ikke kjenner, sier Herdis.

Altså risikerer man å ende opp uten gave. Herdis har på sin side fått mye rart i posten i løpet av årene hun har vært med.

– I fjor fikk jeg en fiskekniv og en sports-BH! Fiskekniven skjønte jeg jo, for jeg har blogget mye om at jeg er interessert i fiske. Men hvorfor i all verden en sports-BH?

Så demret det for henne. Ett av de første google-treffene på navnet hennes er nemlig en nettsak om hvordan hun måtte ta av seg BH-en i sikkerhetskontrollen på en flyplass. Dermed fikk hun altså en BH uten metall – til neste flytur.

– Skaper spenning

Men hvordan begynte det hele?

– Jeg og tre kollegaer diskuterte hvordan vi kunne skape innhold på nett som engasjerte brukere. Og så tenkte vi: Hva om vi aktiviserer folk på nett til å lage noe med jul? En nett-greie som resulterte i en fysisk gave, sier Herdis, som jobber som innholdsutvikler og nettengasjementsutvikler.

Hun var på den tiden ansatt i Origo, som er et norsk sosialt medium på nett. En Origo-sone er et nettsted der medlemmer kan blogge og dele innhold, og Operasjon Julegave er en slik sone.

Siden den spede begynnelse har stadig flere vist interesse denne moderne julenisse-tjenesten for voksne.

– Vi var vel rundt 20 stykker første året, så 30, 40. I fjor var det over 100 påmeldte, og det er folk i alle aldre med, fra rundt 20 til over 60 år. Det har slått an blant de voksne, sier Herdis.

Som har sin forklaring på hvorfor.

– Når du er ung er julaften full av spenning, men etter hvert som vi blir eldre blir det færre og færre gaver, og vi vet ofte på forhånd hva vi får fra hvem. For oss passer dette derfor perfekt. Både min bror og min mor har vært med i alle år, og dette er så spennende gaver at vi gjemmer dem helt til slutt.

Advertisements

3 comments

  1. Takk for fint intervju! Ikkje gløm å få inn lenke til bloggen kor folk kan melde seg på, og til arrangementet. Det er jo derfor det er så bra å skrive nettsaker, å hjelpe folk til å navigere seg fram i jingelen.
    Siste frist for å bli med er 5. desember.

  2. Flott innlegg:) Jeg var med i fjor og kan nesten ikke vente til årets «stalking» begynner!

  3. Hei Herdis! Beklager sent svar.
    Grunnen til at jeg var litt tilbakeholden med informasjon om hvor man kan melde seg på, frister o.l. er at vi følger tekstreklameplakaten (http://presse.no/Etisk-regelverk/Tekstreklameplakaten).

    «Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Utvalg av produkter eller tjenester som omtales, og informasjon som formidles, skal skje på grunnlag av journalistiske vurderinger. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap.»

    Jeg skrev om Operasjon Julegave ut fra en journalistisk vurdering om at det var et nytt og annerledes konsept som folk kunne være interessert i å lese om. Derfor lenket jeg også til Operasjon Julegaves sider, slik at de som er interesserte kan klikke seg inn og lese mer der. Men jeg var altså forsiktig med for mye informasjon av typen «Meld deg på her» og «Påmeldingsfristen er..», fordi jeg føler det bikker over i å reklamere for tjenesten.

    Håper dette var avklarende 🙂

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: